Publiczne Przedszkole
w Chróścinie

46-073 Dąbrowa

Chróścina, ul. Kościelna 19

Tel: 77 4640202

WDRAŻANIE DZIECI DO DBAŁOŚCI O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I INNYCH

 WDRAŻANIE DZIECI DO DBAŁOŚCI O BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE I INNYCH

 

   

Wiek przedszkolny to czas dużych zmian w podstawowej sferze aktywności dziecka, jaką jest zabawa. Zmiany te dotyczą zarówno czasu, jaki dziecko poświęca na zabawę, jak i rodzajów zabaw będących przedmiotem jego zainteresowania. Poznawanie otaczającego świata, zaciekawienie nim przyczyniają się do wzbogacenia treści i zakresu zabaw, ale także do eksperymentowania , co nie zawsze wiąże się z bezpieczeństwem. Zasady, ich znajomość, rozumienie powodu ich wprowadzania to elementy niezbędne , które muszą pojawić się w procesie edukacyjnym. Tylko ustawiczne ich przywoływanie , przypominanie  dają szansę na ich utrwalenie.

 

Warto jak najczęściej rozmawiać z dziećmi na temat zasad bezpieczeństwa, aby zostały one przez nie zapamiętane.

 

CHARAKTERYSTYKA POZIOMU ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI TRZYLATKA

 

Nowy etap w życiu dziecka trzyletniego związany z przekroczeniem progu przedszkola to początek wielu nowych i bardzo różnorodnych doświadczeń. Także tych dotyczących rozwoju umiejętności uczestniczenia we wspólnych zabawach, co wcale w tym wieku nie jest jeszcze proste.Trzylatek bawi się na ogół w pojedynkę, czasami obok kolegi. Oczekuje uczestnictwa osoby dorosłej i "pomysłu na zabawę". Jednak przebywanie w grupie rówieśniczej w różnych sytuacjach wymaga, aby przedszkolak poznał zasady i oczekiwania względem jego zachowania się również w sytuacjach zabawowych. Pierwsze miesiące pobytu dziecka w przedszkolu to intensywny okres działań nauczyciela, które mają zniwelować trudny czas adaptacji do nowych warunków otoczenia i jednocześnie umożliwić wdrażanie się dziecka do przestrzegania zasad, które mają na celu gwarantować mu bezpieczny pobyt w placówce.Szczególnie trudne dla nauczyciela jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas pobytu wychowanków w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci mają naturalną potrzebę ruchu, w związku z tym wykorzystują jego przestrzeń i możliwości, jakie stwarzają zainstalowane w nim sprzęt i urządzenia.Nie zawsze jednak potrafią w bezpieczny sposób z nich korzystać.Dlatego muszą nie tylko poznać zasady, ale także sens ich stosowania.

Przebywanie w grupie rówieśniczej w różnych sytuacjach wymaga, aby przedszkolak poznał zasady i oczekiwania względem jego zachowania się również w sytuacjach zabawowych.

CHARAKTERYSTYKA POZIOMU ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI CZTEROLATKA

  

Dziecko czteroletnie, które ma za sobą roczny pobyt w przedszkolu, zwykle zna i rozumie zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy w grupie rówieśniczej. Nie jest to oczywiście tożsame z przestrzeganiem ich w każdej sytuacji. 

O konieczności ich stosowania nauczyciel musi przypominać im za każdym razem, kiedy zaczynają się bawić. Pomimo, że zabawa jest podstawową formą dziecięcej aktywności w tym wieku, to niestety pojawia się już zainteresowanie także inną formą spędzania czasu, a mianowicie przed komputerem.Coraz powszechniejsze wśród dzieci jest także oglądanie programów TV, również tych niekoniecznie dla nich przeznaczonych. Rodzice nie zawsze przyjmują do wiadomości, jakie skutki może rodzić ich liberalne podejście do niekontrolowanego czasu spędzanego przed ekranem i monitorem przez dzieci. W takim przypadku instytucja, jaką jest przedszkole, powinna wspomóc zadania związane z kształtowaniem świadomości dzieci w zakresie racjonalnego korzystania z dóbr cywilizacji i z promowaniem aktywnego spędzania czasu wolnego. 

W toku edukacji przedszkolnej należy wyjaśnić znaczenie domowych mediów, ich pożyteczną rolę w codziennym życiu, a także uświadomić im, co jest w nich niebezpieczne i jak można zadbać o bezpieczeństwo w kontakcie z nimi.

 

CHARAKTERYSTYKA POZIOMU ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI  PIĘCIOLATKA

 

Dzieci pięcioletnie stopniowo stają się coraz bardziej samodzielne Potrafią przez pewien czas zająć się samym sobą, swobodnie i ciekawie organizować sobie zabawę.Jednocześnie wiek przedszkolny jest, statystycznie rzecz biorąc, okresem najwyższej wypadkowości. Z jednej strony, przyczyną takiego stanu rzeczy jest stosunkowo duży rozwój samodzielności oraz motoryki dziecka i jego ciekawości poznawczej, z drugiej strony, mała zdolność do przewidywania skutków swoich zachowań.Rozbite kolano, rozcięta warga, poparzona skóra, nabity guz na stałe wpisały się teraz w kalendarz wydarzeń przedszkolaka. Nie da się uniknąć całkowicie tych drobnych wypadków, ale można zniwelować groźne skutki wielu z nich, bo przecież nie o to w życiu chodzi, "żeby kózka nie skakała...". Choć świadomość zagrożeń przychodzi po wielu doświadczeniach, niestety negatywnych, to w przypadku bezpieczeństwa lepiej uczyć się na cudzych, a nie na własnych błędach.

Jedne z wielu zagrożeń dla bezpieczeństwa dzieci w ich otoczeniu stanowią tajemnicze i intrygujące przedmioty, takie jak kuchenka gazowa, urządzenia elektryczne, wobec których dorośli stosują liczne zakazy ("Nie ruszaj, nie baw się, nie dotykaj!"), a bez których sami nie potrafią sobie wyobrazić codziennego funkcjonowania.Dzieci, obserwując na co dzień, jak dorośli używają gazu, elektryczności czy wody, chcą tak postępować, jak oni, lecz spotykają się z przestrogami przed ich dotykaniem.Nie wystarczy, że będą wiedziały, że nie wolno, ale muszą też rozumieć, dlaczego nie wolno. Dlatego, w toku edukacji przedszkolnej należy wyjaśniać znaczenie domowych mediów, ich pożyteczną rolę w codziennym życiu, a także uświadomić im, co jest w nich niebezpiecznie i jak można zadbać o bezpieczeństwo w kontakcie z nimi.

CHARAKTERYSTYKA POZIOMU ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI SZEŚCIOLATKA 

 

Dzieci sześcioletnie mają bogatą wiedzę na temat zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin i zwierząt, orientują się w bezpiecznym poruszaniu po drogach, wiedzą, że nie można dotykać nieznanych i niebezpiecznych przedmiotów, zażywać samodzielnie lekarstw i środków chemicznych.Jednak i one pozostawione bez nadzoru osób dorosłych mogą na chwilę zapomnieć o zasadach bezpieczeństwa i wiedzione naturalną ciekawością narazić się na niebezpieczeństwo. Dlatego warto nauczyć dzieci samodzielnego organizowania sobie czasu wolnego i szukania inspiracji do bezpiecznych i ciekawych zabaw w najbliższym otoczeniu, niekonwencjonalnego użycia przedmiotów codziennego użytku czy przeobrażenia opatrzonej, starej zabawki w nową i atrakcyjna dla nich.

 

Elżbieta Korczewska; nauczyciel przedszkola, logopeda

Joanna Kozubek; psychoprofilaktyk, nauczyciel przedszkola

 

NA GÓRĘ